Wie faalt, betaalt…
Jessica van Horssen

Jessica van Horssen

Wie faalt, betaalt…

Faalkosten zijn de kosten waar jij voor opdraait door missers op de bouwplaats. Fouten maken is menselijk, en nooit leuk. En ze kunnen je dus duur komen te staan tijdens bouwprojecten. Als je bijvoorbeeld een bouwproject niet helemaal volgens de specificaties oplevert, is de klant pas tevreden als je dit herstelt. Zoals een deur die eigenlijk de andere kant op had moeten draaien. Of er blijkt op het laatste moment toch een steiger nodig te zijn.

Hoe dan ook, zulke fouten en foutjes betekenen dat je extra kosten maakt. Die kunnen zitten in de extra werkuren of het materiaal dat je nodig hebt om de misser goed te maken. Misschien zelfs in een schadevergoeding. Op deze manier maken bouwbedrijven in Nederland elk jaar miljarden euro’s aan extra kosten. Vier op de tien aannemers schatten hun faalkosten op 5 procent van hun omzet, of meer.

Tips om faalkosten te voorkomen

Er is dus heel wat te winnen als je je faalkosten kunt verminderen. Maar hoe? Deze vier tips helpen je op weg om faalkosten waar dat kan te voorkomen:

Tip 1: Koop efficiënter in

Bouwmaterialen zoals hout, staal en koper zijn in korte tijd sterk in prijs gestegen. Dat maakt het anno 2021 nog meer lonend om efficiënt in te kopen. Te veel materiaal inkopen is nooit goed. Doe je de administratie hiervan nog op papier? Dan is het slim om bijvoorbeeld het inkopen en declareren van ingekochte bouwmaterialen te digitaliseren, en dan het liefst in één systeem. Zo krijg je overzicht. En verklein je de kans op verspilling of een tekort aan bijvoorbeeld stenen, hout of installatiemateriaal.

Tip 2: Verbeter je werkprocessen

Jij weet als geen ander dat werken in de bouw meer is dan stenen stapelen. Het betekent voor jou bovenal veel organisatie. Afspraken maken en werkoverleg, personeel aansturen, meedenken met de klant. Offertes, vergunningen, orderbevestigingen, facturen, werkbonnen, urendeclaraties, mail- en appverkeer. Door dit soort werkprocessen te digitaliseren en te stroomlijnen verklein je de kans op missers. Je benut software om efficiënter te werken en daarbij faalkosten te voorkomen. Bijkomend voordeel: rust in je hoofd.

Tip 3: Haal de band met de klant aan

Je hebt precies de goede spullen, in de juiste hoeveelheid op de bouwplaats. Het project loopt door je organisatietalent op rolletjes. Toch kun je voor onaangename verrassingen komen te staan, doordat de klant ‘opeens’ andere wensen heeft. Dat is vervelend als je al halverwege de renovatie bent, en al helemaal als je bezig bent met de oplevering. Door de band met de klant te onderhouden, kun je dit soort situaties in veel gevallen voorkomen.

Breng vooraf de wensen van je klant goed in kaart, vooraf en tijdens het hele project. Zo komen nieuwe wensen niet als een verrassing. Neem de klant mee in het bouwproces en wees er transparant over. Geef inzicht in jouw kosten, de bouwtekeningen, detaillering, meerwerk en alle afspraken die gemaakt zijn. Digitale tools geven je hierbij een voorsprong. Zo blijf jij met de klant op hetzelfde spoor – en verklein je de kans flink dat er achteraf herstelwerk nodig is.

Tip 4: Communiceer meer op de bouwplaats

Faalkosten beginnen vaak met een menselijke fout, en die zijn meestal weer te wijten aan slechte communicatie. Of het nu een planning is die misloopt, twee pallets bakstenen die te weinig zijn geleverd of onenigheid over een belangrijk detail bij de oplevering. Goed communiceren met de klant is van belang, maar net zo doorslaggevend is communicatie met je personeel. Wat je daaraan kunt doen? We schreven er eerder al deze blog over, met nog meer tips.

Alles op één plek

Een ideale manier om faalkosten sterk te verminderen is met een mobiele app. Homigo is zo’n app. Je legt er afspraken over meer- en minderwerk mee vast, deelt projectplanningen, registreert en declareert uren en materiaal. Je communiceert er bovendien mee, bijvoorbeeld met klanten en onderaannemers, ook via groepchats. De informatie die je gebruikt is altijd en overal te raadplegen op je smartphone of tablet, en altijd up-to-date. Daarmee is Homigo als een Zwitsers zakmes, een complete tool die in je broekzak past. Homigo brengt alles samen om faalkosten te voorkomen.