Hoe ga je om met wanbetalers?
Jessica van Horssen

Jessica van Horssen

Hoe ga je om met wanbetalers?

Voor aannemers is weinig zo irritant als wanbetalers. Je hebt hard gewerkt, mensen ingehuurd, materialen ingekocht en dan betaalt jouw klant niet voor zijn verbouwing. Hoe ga je nu goed om met wanbetalers in de bouw? We geven je graag een paar tips, waarbij -spoiler alert- digitalisering een belangrijke is.

Eén van de belangrijkste dingen om wanbetalers te voorkomen, is een goede administratie. Het vastleggen van afspraken, op tijd en juist factureren, voorkomt veel miscommunicatie. Want geloof het of niet, wanbetalers doen het vaak niet eens bewust, ze zijn je factuur gewoon vergeten. En dat is ook niet zo raar, als je alleen een WhatsAppje hebt gestuurd of als de afspraken mondeling zijn gemaakt. Zorg dus dat alles vast ligt. In een app bijvoorbeeld, waarin zowel jij als je klant alles op één plek inzichtelijk hebben en alles terug te vinden is.

Factureer op de juiste manier

Zorg dat je factuur duidelijk en correct is. Vermeld alles wat er op een factuur moet staan: de factuurdatum, je KvK-nummer, je btw-nummer, je bankrekeningnummer uiteraard en je betalingstermijn. Stuur gerust een tussentijdse factuur. Je hoeft, zeker bij een grote verbouwing, echt niet te wachten tot na de oplevering. Tussentijdse facturering verkleint jouw risico op wanbetalers en verliesposten.

Je klant heeft nog niet betaald…

Heeft je klant niet betaald na het verstrijken van de betalingstermijn? Stuur dan direct een (vriendelijke!) eerste herinnering. Is er na een week nog niet betaald? Waag er een telefoontje aan. Gewoon even vragen wat er aan de hand is, levert de meest eerlijke antwoorden op. Hoe sneller je erbij bent, hoe beter. Zo krijgt een eventueel geschil minder kans om hoog op te lopen.

En nog niet…

Heeft je klant na de betalingsherinnering, een belletje en een tweede herinnering nog steeds niet betaald? Dan kun je een traject opstarten via een incassobureau. Het is daarvoor handig als je een goede rechtsbijstandsverzekering hebt. In het uiterste geval kun je gebruik maken van je retentierecht. Daarbij hou je het werk ‘onder je’ zoals dat zo mooi heet, totdat er betaald is. Dit kan betekenen dat iemand zijn woning of bedrijfspand niet kan gebruiken. Een zwaar middel dus, waar je liever geen gebruik van maakt.

Maak het jezelf gemakkelijk

Gelukkig betalen de meeste klanten wél. Maar hoe makkelijk zou het zijn als de rest dat ook zou doen? Begin daarom bij het begin en zorg dat afspraken vast liggen. De app Homigo helpt je alle afspraken duidelijk vast te leggen. Vanaf het eerste contact met de klant tot en met de betaling. Zo creëer je overzicht en inzicht en ben je helder in je communicatie. En natuurlijk houd jij je aan je afspraken. Als jij dat doet, doet je klant dat ook eerder.

Wil jij ook alles helder vastleggen? Download dan onze app om je te helpen productiever, sneller en professioneler te werken!