Digitaliseren in de bouw: moet dat echt?
Jessica van Horssen

Jessica van Horssen

Digitaliseren in de bouw: moet dat echt?

Digitalisering is al een tijdje een toverwoord op de bouwplaats. Maar waarschijnlijk vouw je toch nog regelmatig een grootformaat bouwtekening uit. Je houdt lijstjes bij van wat je allemaal moet onthouden. Je smartphone gebruik je wel, al is het vooral om berichtjes te sturen en te bellen. Waarom zou je verder gaan met digitalisering, als het gaat zoals het nu gaat? Omdat er – als je het slim aanpakt - echt goede redenen zijn om te digitaliseren. We hebben er drie voor je. Plus vier tips om je op weg te helpen.

Je doet jezelf een groot plezier

Je hebt een overvolle werkweek, met meer dan voldoende lopende verbouwingen en renovaties én een groeiende lijst nieuwe klussen. Dat betekent flink aanpakken, maar ook door de dag heen veel overleg en afspraken maken met andere bouwers, installateurs en opdrachtgevers. De to-do-lijstjes die je maakt, lijken steeds langer te worden. Geen wonder dat je hoofd vaak vol zit. Kleine of grote missers liggen dan op de loer. Door je werk slim te digitaliseren, hou je veel beter overzicht. Overleggen en dingen afspreken gaat dan veel makkelijker en sneller. Je legt werkuren eenvoudig vast, net als meerkosten en de materialen die je gebruikt en nog nodig hebt. De kans op foutjes (of fouten) – en dus ook faalkosten - verklein je op die manier flink. Digitalisering helpt je hoofd leeg te maken. Je zult nog steeds de handen uit de mouwen steken, maar wel met meer rust.

De klant waardeert je nog meer

Het werk dat je leverde was altijd al goed natuurlijk. Maar het komt nog beter over als je direct inzicht kunt geven in jouw kosten, bouwtekeningen, meerwerk en de afspraken die gemaakt zijn voor bijvoorbeeld een verbouwing. Als je de hele administratie op orde hebt én deze ter plekke kunt raadplegen, heb je als vakman een voorsprong. Als er iets onduidelijk is bij de klant over bijvoorbeeld de kosten of detaillering, kun je direct laten zien welke afspraken jullie gemaakt hebben. Zo voorkom je scheve gezichten – en je maakt helder dat je er bovenop zit. Jij wil goed werk leveren, zonder gedoe, en digitale hulpmiddelen maken dat nog beter mogelijk. En zeg nou zelf, jouw klanten gebruiken al de hele dag hun smartphone, toch? Zij zijn al lang klaar voor de volgende stap in digitalisering. Nu jij nog!

De overheid vraagt erom

Door te gaan digitaliseren ben je beter voorbereid op de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb). Die wet stelt vanaf volgend jaar strengere eisen aan het bouwproces en hoe transparant je hierin als bouwer bent. Gaat er iets mis, dan moet sneller duidelijk worden wat de oorzaak was. Dat betekent onder meer: duidelijker vastleggen dat je kwaliteit levert. Nu controleert een ambtenaar vooraf of een bouwproject voldoet, bij de vergunningaanvraag. Straks ziet een kwaliteitsborger bij grotere projecten ook tijdens de bouw toe of het werk voldoet aan de regels van het bouwbesluit. Dat is voor de kwaliteit die jij wil leveren alleen maar goed. Voor een goede en vlotte check is het wel handig als je alle informatie op elk moment bij de hand hebt. Dat lukt het beste door je werkprocessen te digitaliseren. Meer over de Wkb lees je hier.

Het is kortom een goed idee om digitaal te gaan. Maar de grootste valkuil is om een pakket aan te schaffen en vervolgens te merken dat het werken met de digitale hulpmiddelen in de praktijk helemaal niet zo lekker verloopt. Hoe kun je dit voorkomen? We geven je vier tips voor een soepele overgang:

Tip 1: Stap over naar digitaal met een stevig plan

Zorg allereerst voor een goede timing. Zet de eerste stap niet vlak voor de bouwvak, of in een andere drukke periode. Denk liever op een rustig moment na over alle informatiestromen in je dagelijkse werk een rol spelen. Tíjdens de bouwvak bijvoorbeeld. Offertes, vergunningen, orderbevestigingen, facturen, werkbonnen, urendeclaraties, maar ook alle mogelijke contacten met collega’s en klanten. Als je toch wil overschakelen van papier naar digitaal kun je dit het beste zo compleet en optimaal mogelijk doen. Anders loop je straks in sommige gevallen toch nog met papieren over de bouwplaats.

Tip 2: Denk niet alleen vanuit jezelf

We zagen net al dat niet alleen jijzelf baat hebt bij overzichtelijke werkstromen. Jouw digitale inspanningen zorgen er ook voor dat je voldoet aan de wet en professioneler overkomt. De Wkb eist heldere informatie tijdens en na een bouwproject, om verborgen gebreken en bouwfouten zoveel mogelijk uit te sluiten. Digitalisering kan daarnaast een flinke plus opleveren in de klantwaardering. Vooral als je per project een overzichtelijk digitaal dossier opbouwt. Alle relevante informatie helder gerangschikt, te vinden op één plek. Op die manier leg je alles vast wat moet én lever je nog meer kwaliteit door je klant optimaal bij de bouw of verbouwing te betrekken. Twee vliegen in één klap.

Tip 3: Denk ook aan je personeel

Niemand heeft wat aan die glimmende hamer als deze altijd in de gereedschapskist blijft liggen. Oftewel: het is zonde om een mooie IT-oplossing te kiezen als je medewerkers op oude voet doorgaan met papieren urenbriefjes en werktekeningen. Betrek hen dus bij de digitalisering. Bedenk dat de gekozen tool moet passen bij de praktijk in de bouw. Gelukkig werkt een beetje digitaal hulpmiddel tegenwoordig zonder kuren met het touchscreen van een telefoon of tablet… Voor veel werknemers – zeker jongere - zul je trouwens juist aantrekkelijker worden door handmatige processen om te zetten naar digitale.

Tip 4: Maak het niet te ingewikkeld, kies 1 tool

Hoe eenvoudiger je digitale tools, hoe beter je je werk kunt doen. Het meest ideale hulpmiddel is een mobiele app, waarmee je altijd en overal de voortgang van je projecten digitaal vastlegt. Homigo is zo’n app. Al doende bouw je digitaal een dossier op. Je deelt foto’s en bestanden met medewerkers en onderaannemers via Homerun. Je legt afspraken over meer- en minderwerk ermee vast, maakt een projectplanning, registreert en declareert uren en materiaal. Je stuurt er bovendien berichten mee, bijvoorbeeld naar je klant en onderaannemers, ook via groepchats. Homigo is dus een complete tool die in je broekzak past. Het is dé app voor bouwbedrijven die alles samenbrengt!

Benieuwd geworden naar Homerun? Probeer de app gratis en vrijblijvend.