Communicatie met je personeel verbeteren? Zo doe je dat.
Jessica van Horssen

Jessica van Horssen

Communicatie met je personeel verbeteren? Zo doe je dat.

Faalkosten verminderen willen we allemaal wel. Maar wat zijn eigenlijk de oorzaken van faalkosten? Vaak heb je meer kosten door een combinatie van factoren. Planningen die verkeerd lopen, miscommunicatie tussen jou en je werknemers en slecht geleverd materiaal om maar wat voorbeelden te noemen.

Vaak ligt het aan een gebrek aan communicatie of onduidelijkheid. Daarom is het zo belangrijk om goede communicatie met je personeel te hebben. Je hebt hier zelf natuurlijk invloed op. Hier geven we je 5 tips hoe je dit zelf kunt verbeteren.

1. Maak het niet persoonlijk

Als een medewerker een fout gemaakt heeft in zijn planning of in zijn werk, is dat natuurlijk werk gerelateerd. Maak het daarom nooit persoonlijk. Geef feedback op zijn werk, niet op zijn persoon. Als je het persoonlijk maakt krijg je frustratie en discussie. Dat kost je vooral veel energie en tijd. Tijd die je beter kunt besteden aan het leveren van kwaliteit.

2. Maak duidelijke afspraken

Als je werknemer zegt dat hij er ‘ff naar gaat kijken’, of dat ‘regel ik zo wel’, vraag dan even naar hoe en wanneer. Vaak belooft iemand meer dan hij daadwerkelijk kan. Vraag dus na of de belofte écht haalbaar is en leg het direct vast in bijv. een app zoals Homigo. Je kunt onze handige to-do functie hiervoor gebruiken.

3. Pas je aan

Mensen spiegelen zichzelf aan de ander. Dus hoe communiceert je nieuwste bouwer? Wat is het voor een type? Is het een prater, of komt hij meteen to-the-point? Pas je daarop aan. Je zal merken dat je er dan makkelijker achter komt hoe hij denkt. Dan merk je meteen of je door moet vragen of even je mond moet houden.

4. Begrijp elkaar

Heb je het idee dat er niet echt naar je geluisterd wordt? Dat je bepaalde dingen vaak uit moet leggen? Dan is dit misschien het moment dat jij je gaat verdiepen in je werknemer. Dat klinkt misschien vreemd maar het werkt wel. Je kan dit veranderen door open kaart met je werknemer te spelen en vervolgens zelf goed te luisteren. Door dit te doen, ga je merken dat de werknemer zich aanpast en dus ook beter naar jou gaat luisteren.

5. Digitaliseer je planning

Er kan veel op het digitale vlak dat jouw werk een stuk makkelijker maakt. Niet alleen voor jou, maar ook voor je personeel. Denk aan een online planning, digitaal afspraken vastleggen, werkbriefjes maken en het maken van berekeningen. Doordat iedereen altijd over dezelfde informatie beschikt, is er veel minder ruimte voor onduidelijkheid. Zo voorkom je discussie en faalkosten. Doordat zowel jij, je medewerkers en je klant weten waar ze aan toe zijn creëer je rust, overzicht en vertrouwen. Homigo kan je hier natuurlijk eenvoudig bij helpen.

Communicatie met je personeel verbeteren? In onze alles- in 1 app staan de tekeningen, planning en afspraken op één plek. Dit komt professioneler over dan kladjes, appen en bellen. Daarnaast voorkom je onduidelijkheden en discussie en bespaar je dus tijd, geld en faalkosten!

Whitepaper