Een goede offerte opstellen in de bouw: zo doe je dat!
Joris van der Stuijt

Joris van der Stuijt

Een goede offerte opstellen in de bouw: zo doe je dat!

Op welk moment van de dag maak jij als aannemer jouw offertes? Ben je ook tot s ’avonds laat bezig om een volgende renovatieklus binnen te halen? Je doet je administratie en maakt je offertes, maar eigenlijk heb je er te weinig tijd voor. Misschien heb je al iemand die dit voor je doet, of zoek je juist naar een manier om dit proces te verbeteren.

Na twee jaar samenwerken met allerlei aannemers hebben we een hoop geleerd. De aannemers die succesvol zijn in het groeien van hun bedrijf, zonder zelf te veel stress te krijgen, hadden een andere aanpak en we delen hun tips graag met jou!

PAS JE OFFTERE AAN OP DE DOELGROEP

Kijk eerst goed naar je doelgroep, voordat je een offerte opstelt. Er zit namelijk een groot verschil tussen het opstellen van een offerte voor een particulier, of een bedrijf.

Particuliere klanten in de bouwsector win je voornamelijk als je laat zien dat je hun wensen en dromen snapt. Laat dus niet alleen een standaard offerte zien, maar schrijf op wat je gaat doen en hoe je het gaat uitvoeren. Win het vertrouwen van je klant door ook je werkwijze op te nemen.

NIET ALLEEN DE MATERIAALKOSTEN

“Waarom zou ik allerlei dingen opschrijven als klanten toch alleen maar de kosten willen weten?” Dit horen we vaak van aannemers, maar toch is dit niet waar! Een gemiste kans dus. Je geeft je klant daarmee namelijk weinig andere keus dan puur op prijs naar je aanbod te kijken, terwijl je ze veel meer dan dat te bieden hebt.

Bereid daarom je standaard offerte uit. Zorg dat de klant meegenomen wordt in het proces en dat als hij eenmaal bij de prijs is aanbeland, hij begrijpt waarom je die vraagt en wat je dus waard bent. Vat de klantvraag samen, geef stapsgewijs aan wat je gaat doen en kom daarna pas met de kostentabel.

NEEM BEZORGDHEID OVER MEERWERK WEG 

Laten we er niet omheen draaien: niet alle klanten hebben een even positief beeld van de betrouwbaarheid van aannemers. Vaak moet je in het eerste gesprek het vertrouwen winnen en scepsis wegnemen. Afspraken niet nakomen, onverwacht hoge kosten door meerwerk, gebrekige communicatie … Het zijn allemaal punten van zorg die je makkelijk kunt wegnemen in je eerste gesprekken en in jouw offerte. Schrijf dus op dat je meerwerk altijd eerst overlegt. Laat zien dat je jullie afspraken wél zult nakomen. We gaan er tenminste vanuit dat dat zo is. ;)

In veel offertes voor een renovatiewerk wordt hier niets over opgenomen. Laat die kans dus niet liggen om je positief te onderscheiden en een zorg van de klant weg te nemen.

MAAK HET VISUEEL AANTREKKELIJK OM TE LEZEN

Veel mensen (en dus ook klanten) zijn visueel ingesteld. Maak daarom je offerte ook visueel aantrekkelijk. Je kunt je offerte nog aantrekkelijker maken door afbeeldingen toe te voegen. Denk hierbij aan:

  1. Een aantrekkelijke voorpagina;
  2. Titelpagina waaruit je kunt opmaken wat de wensen van je klant zijn;
  3. Bedrijfslogo;
  4. Afbeeldingen van de wensen van je klant.

Doordat de offerte ook visueel aantrekkelijk is, zal het je klanten helpen om een snellere beslissing te maken. Vaak is dit namelijk ook een gevoelsmatig proces.

VOORKOM APPELS MET PEREN VERGELIJKEN

Klanten vragen meestal meerdere offertes op. Jouw collega’s in de bouw rekenen mogelijk anders of geven in hun offerte nog niet het totale plaatje. Hoe voorkom je in dat geval dat klanten appels met peren vergelijken?

Voor je het weet, kiezen ze voor de concurrent omdat ze denken dat die een beter aanbod doet. Simpel: wijs ze op de appels en peren. Bijvoorbeeld door aan te geven dat als ze nog een andere offerte hebben opgevraagd, het handig is erop te letten of A, B en C er ook in zitten.

Succes gegarandeerd; klanten waarderen het als je hen helpt een eerlijke keuze te maken. En dat geeft jou alvast een extra streepje voor ten opzichte van een meer standaard offerte.

TIJD BESPAREN DOOR TE DIGITALISEREN?

Ben je ook op zoek naar een manier om tijd te besparen in het gehele bouwproces? Download vandaag nog op je mobiel of boek een gratis demo waarin we je alles rustig uitleggen.