De bouwvak gebruiken om je bedrijf te verbeteren
Joris van der Stuijt

Joris van der Stuijt

De bouwvak gebruiken om je bedrijf te verbeteren

De bouwvak! Eindelijk een paar weken rust na al die maanden keihard werken. Zeker afgelopen jaar, waarin het leek alsof echt iedereen een uitbouw of verbouwing wilde, was het flink aanpoten voor aannemers. Jouw vakantie is dan ook welverdiend. Toch is het slim om de bouwvak óók te gebruiken om jouw bedrijf te verbeteren.

Juist nu heb je tijd om te kijken hoe je leukere klanten kan binnenhalen, hoe je processen kan verbeteren en een beter overzicht te creëren. Je hebt even geen last van alle vragen van klanten en medewerkers, maak kunt je dus richten op structurele verbeteringen binnen jouw bedrijf. Hoe vind en houd je goed personeel, waar haal je materialen vandaan, hoe verlaag je je faalkosten? Allemaal belangrijke zaken om over na te denken én een oplossing voor te vinden.

Terug naar de basis

De bouwvak is hét moment om overzicht te creëren. Loop eens na uit welke processen jouw bedrijf bestaat. Wat gebeurt er allemaal en wie doet wat? Kan dat handiger? Sneller, overzichtelijker? Zijn er zaken die je beter uit kunt besteden? Of taken die je makkelijk kunt automatiseren en digitaliseren? Veel aannemers doen namelijk veel uit het hoofd of op losse briefjes. Die kunnen natuurlijk kwijtraken en als je ziek bent is er niemand die het kan overnemen.

Vaak is het ook nog goedkoper om bepaalde zaken uit te besteden aan een professional, of -nog makkelijker- aan een app? Bedenk dan ook een systeem dat niet afhankelijk is van jou en dat doorgaat ook als jij er niet bent.

Nadat je jouw bedrijfsvoering inzichtelijk hebt gemaakt, is het tijd om je strategie onder de loep te nemen. Bedenk waar je naartoe wilt en wat daarvoor nodig is. Waar wil je over een jaar zakelijk staan? Wat voor soort klanten wil je hebben, hoeveel omzet wil je maken, welke veranderingen wil je doorvoeren?

Maak je doelen concreet en bedenk wat je daarvoor nodig hebt. Welke vaardigheden moet je leren, welke diensten moet je inkopen en welke mensen heb je nodig? Maak een concreet actieplan waar je voortaan elke ochtend (op werkdagen dan hè, niet overdrijven) een uurtje aan gaat werken. Door dit te doen, ook als straks de drukte weer losbarst, creëer je rust en ruimte in je hoofd.

Kleine verbeteringen

Kleine verbeteringen zijn de basis voor succes. Elk succesvol bedrijf blijft zichzelf continu vernieuwen en verbeteren. Door het gebruik van apps zoals Homigo kun je efficiënter werken en sneller opleveren. Verbeteren kan ook betekenen dat je jouw werkwijze en jouw projecten voorbereidt op de toekomst. Door ervaring op te doen met energiezuinig of zelfs energieneutraal te bouwen en gebruik te maken van duurzame materialen kun je een voorsprong nemen op je concurrent. Mensen willen anno 2021 duurzaam en energiezuinig wonen, dat is een kans voor jou. Als jij je profileert als dé duurzame bouwer van jouw regio, weten mensen je sneller te vinden.

Innovatie hoeft helemaal niet zo ingewikkeld te zijn als het misschien klinkt. Innovatie is niets anders dan jezelf en je aanbod verbeteren. Zorg dus dat je op de hoogte bent én blijft van trends. Is er vraag naar warmte-terugwinsystemen, willen jouw klanten over op gasloos wonen, is er een nieuw aircosysteem op de markt? Zorg dat je het kan bieden! Speel ook in op de trends in de keten. Is het moeilijk om aan hout te komen? Verzin dan op tijd waar je het wél kan vinden of wat het alternatief is. Tipje; neem eens een kijkje bij je concurrenten. Het kan interessant zijn om te zien wat zij voor nieuwe diensten bieden.

Personeel

Goede vakmensen zijn schaars. Als jij ‘je mannetjes’ niet compleet hebt, kun je ook geen complete projecten aanbieden. Hoe zorg je er nou voor dat jouw jongens bij jou blijven? Door ze goed te behandelen, op tijd te betalen en aandacht te geven. Zorg dat de urenbriefjes altijd op orde zijn, dat het makkelijk terug te vinden is hoeveel iemand heeft gewerkt en betaal automatisch op tijd uit. Betrouwbare werkgevers leiden tot trouw personeel.

Maak het leuk om voor jou te werken. Organiseer regelmatig een borrel of een uitje en geef mensen de mogelijkheid om zich te ontwikkelen. Wil je bouwtekenaar met BIM leren werken? Laat hem een opleiding volgen, daar profiteer jij ook weer van. Gebruik de bouwvak om in kaart te brengen hoe jij jouw personeelsbeleid kunt verbeteren. Wie heb je rondlopen, wie wil er misschien vertrekken en hoe zorg je ervoor dat dat niet gebeurt? Investeren in je personeel geeft jou meer tijd (de jongens kunnen meer taken van je overnemen) én rust (ze zijn minder geneigd om te vertrekken).

Digitalisering

Hoe groot of klein je bedrijf ook is, digitalisering is een must. Niet alleen voor de belastingdienst en om te voldoen aan de overheidseisen, maar vooral voor jezelf. Nu de tijd nemen om zaken op een rijtje te zetten, is hierna profiteren van efficiëntere processen. Je administratie op orde, inzicht in de gewerkte uren, de inkoop van materialen op een rijtje… Maar hoe pak je dat nou aan?

De simpelste manier is om een app te zoeken die het meeste werk voor je doet. Afspraken over meer- en minder werk vastleggen, bouwtekeningen, offertes en chats met je klant opslaan, urenregistratie, declaraties en je complete planning. Als je alles overzichtelijk op één plek digitaal bewaart, raak je nooit meer briefjes kwijt en is er nooit discussie over de gemaakte afspraken.

Met een app die specifiek gericht is op aannemers bespaar je je zelf veel tijd en ergernis. Door strak te plannen en alles inzichtelijk te hebben, voorkom je dat materialen niet op tijd besteld zijn, dat werkzaamheden niet op elkaar aansluiten en dat je op het laatste moment plannen moet veranderen omdat je wat over het hoofd hebt gezien. Bijkomend voordeel: blije medewerkers én tevreden klanten! Je mensen voeren zelf hun uren in en weten zeker dat er geen briefjes kwijtraken en dat er op tijd betaald wordt. Je klanten hebben op elk moment inzicht in de planning, afspraken liggen vast en dat scheelt jou weer belletjes tussendoor.

Heb je geen zin om in de bouwvak bezig te zijn met je strategie en het implementeren van digitale hulpmiddelen? Denk dan even aan wat het je gaat opleveren. Nu een weekje goed nadenken, analyseren, inventariseren en implementeren, is de rest van het jaar profiteren van efficiëntere processen, meer rendement en meer rust in je hoofd. En daar ging het toch om?