De 3 belangrijkste factoren om je bedrijf te laten groeien
Jessica van Horssen

Jessica van Horssen

De 3 belangrijkste factoren om je bedrijf te laten groeien

Door een gebrek aan goed personeel is het voor aannemers vaak lastig om hun bedrijf te laten groeien. Maar personeel is niet het enige waar je je op kunt focussen. Er zijn talloze manieren te bedenken om groei te realiseren en deze delen we graag met je.

1. Digitalisering

Er gaat veel tijd verloren door het zoeken naar de juiste documenten, chats en andere afspraken. Als alles op een andere plek staat, moet je continue schakelen tussen verschillende communicatie en documentatiemiddelen. Wanneer je direct elke stap vastlegt op één plek, verspil je geen tijd meer met zoeken. Ook kan je iedereen die toegang nodig heeft tot deze informatie, toegang verlenen. Gebruik dus een app voor documentatie en communicatie zodat je al je projectleden op de hoogte kunt houden van alle belangrijke informatie.

2. Structuur

Discipline en processen zijn nodig voor een goede uitvoering. Dit komt in de praktijk neer op prioriteiten stellen, gegevens verzamelen en zorgen dat iedereen weet wat hij moet doen. Alles samen moet uiteindelijk leiden tot het bereiken van maximaal potentieel. Door een vaste structuur aan te houden in de bouwvergadering kom zowel jij, als je team in een vast ritme terecht, zodat je je hoofd vrij kunt houden om na te denken over belangrijkere zaken.

3. Focus

Zorg ervoor dat iedereen op elk moment weet waar ze mee bezig zijn. Het is ontzettend lastig om uit de dagelijkse bezigheden te stappen en boven je bedrijf te zweven om te kijken hoe alles gaat en waar er focus nodig is. Je bent daar waarschijnlijk te druk voor. Toch zorg je voor een beter lopend bedrijf door doelen op te stellen en de belangrijkste personen hierin mee te nemen. Doe dit bijvoorbeeld tijdens de bouwvak.

Doe dit overigens ook bij al je projecten. Stel, je hebt een project van 5 maanden. Maak dan een totaalplanning met tussenstapjes. Communiceer dit allemaal in een overzichtelijke planning en plan een aantal momenten in waarbij je de voortgang bespreekt met de belangrijke betrokkenen. Waarschijnlijk doe je dit al, maar wist je dat je dit ook voor je bedrijf kunt doen? Bedenk bijvoorbeeld wat je omzetdoel van dit jaar is en deel het op in kwartalen. Wat moet je deze kwartalen doen om deze doelen te bereiken? Welke mensen heb je daarvoor nodig? Welke andere middelen? Herzie elke maand waar nodig en kijk of je nog op koers bent. Zo kan je het volgende kwartaal weer bijsturen.

Wil je ook je bedrijf laten groeien? Download onze app in de appstore!