Alleen nog maar leuke klanten in je bouwbedrijf?
Jessica van Horssen

Jessica van Horssen

Alleen nog maar leuke klanten in je bouwbedrijf?

Er zijn verschillende manieren om erachter te komen wie jouw ideale klant is. Je kunt bijvoorbeeld beginnen met jezelf een paar vragen te stellen. Welke projecten vind jij leuk om te doen; waar word jij blij van? Werk je graag aan nieuwbouwprojecten, renovaties of aan duurzame woningen? Hoe groot moeten de projecten zijn? Moeten ze zich in jouw regio bevinden? Vind je het fijn om met bepaalde (duurzame) materialen te werken, of houd je van een bepaalde manier van bouwen? Het is belangrijk dat jij goed weet wat je wilt en waarom, zodat je meer klanten aantrekt die goed bij jou passen.

Nadenken over je huidige klanten

Je kunt ook eens nadenken over je huidige klanten. Welke klanten zijn leuk om voor te werken, en met wie klikt het heel goed. Van welke klanten krijg jij energie, en welke klanten zorgen ervoor dat jij je werk met veel plezier doet? En wat maakt deze klant zo speciaal? Als je dat beeld helder voor ogen hebt, kun je het ook eens omdraaien. Waarom vindt de klant het zo fijn om met jou samen te werken? Doe daarna hetzelfde met je minst favoriete klanten. Met welke klanten klikt het niet goed. Wat maakt deze klant zo moeilijk om voor te werken? Welke eigenschappen vind jij heel irritant? Je ideale klanten hebben onder meer te maken met normen, waarden, en persoonlijkheid. Ze passen goed bij jou en - zonder dat ze het zelf weten – zijn ze zelfs op zoek naar jou. Niet alleen naar iemand met jouw persoonlijkheid, maar ook naar iemand met een bepaalde expertise. Ze zoeken iemand zoals jij, die hen kan helpen met het realiseren van hun droom. Zij hebben wensen en jij hebt de oplossing!

Expert

Om meer ideale klanten aan te trekken, moet je dus weten wat hun wensen zijn. Bovendien moet je ze als expert vertellen dat je ze echt begrijpt. Weet je niet precies wat ze bedoelen of wat ze willen? Vraag het hen dan, en zorg dat je hun wensen goed in kaart brengt, bijvoorbeeld tijdens de verkennende gesprekken.

Vind je dat lastig? Verplaats je dan eens in hun situatie. Waar zou jij ’s nachts in bed over nadenken als jij die klant was? Wat zouden jouw wensen zijn? Het moet iets zijn waarvoor jij een oplossing hebt. Iets waarmee jij hem of haar kunt helpen. Mensen huren jou namelijk niet alleen in vanwege je diensten; ze willen dat jij hun dromen verwezenlijkt.

De basis van jouw bouwbedrijf

Je ideale klant vormt de basis van jouw bouwbedrijf. Alles moet op hem of haar afgestemd worden: de diensten die je aanbiedt, de manier waarop jij je profileert als aannemer, je specialisatie, maar ook je website en je posts op Social Media. Vraag jij je wel eens af wat jouw boodschap is? Wat moet jouw ideale klant weten over jouw diensten en specialisatie? En waarom moet hij/zij dat weten?

Het is belangrijk dat je website uitstraalt wie jij bent en wat jouw normen en waarden zijn. Laat daarom zien wat je aan het doen bent. Zet foto’s op je website van projecten waar je trots op bent en waarmee je jezelf kunt profileren als expert. Zet er ook mooie referenties op. Zorg dat je ook vindbaar bent op Social Media. Zet foto’s van je werk op Instagram, Facebook, LinkedIn of Pinterest. Je kunt op Facebook en Linkedin tevens bedrijfspagina’s maken. Ook daar kun je mooie foto’s plaatsen. Probeer vooral zichtbaar te zijn op de Social Mediakanalen waar jouw ideale klanten aanwezig zijn. En houd contact met collega’s, oud-collega’s en andere mensen waarmee je hebt gewerkt. Zij kunnen mensen naar jou doorverwijzen en voor mond-tot-mondreclame zorgen, omdat zij jou en je werk goed kennen.

Het woord ‘expert’ kwam al een paar keer langs, en ook daar trek je jouw ideale klanten mee aan. Wanneer jij je ergens in specialiseert, zoeken ze je op vanwege die expertise. Stel dat je gespecialiseerd bent in duurzaam bouwen, laat dat dan zien op Social Media. Je kunt bijvoorbeeld Facebook- en LinkedIn-groepen gebruiken om vragen te beantwoorden op het gebied van verduurzaming. Zorg dat je zichtbaar bent voor je ideale klanten! Want als zij een probleem hebben wat jij kunt oplossen, dan weten ze jou op deze manier snel te vinden!