De opleverlijst maakt duidelijk wanneer je klus echt af is
Jessica van Horssen

Jessica van Horssen

De opleverlijst maakt duidelijk wanneer je klus echt af is

Als aannemer is het belangrijk om grenzen te bewaken. Van de planning en het budget van een verbouwing natuurlijk, maar ook van de hoeveelheid werk! Want wat hoort er nou wel en niet bij je klus, wat is meerwerk en wanneer is de klus echt af? Digitalisering zorgt voor duidelijkheid. Zo voorkom je dat je werk doet wat niet afgesproken is. Door te werken met een opleverlijst liggen al jouw werkzaamheden vast en zijn ze controleerbaar. Met als resultaat? Geen gedoe, geen discussies en geen extra kosten meer!

Inzicht, overzicht en duidelijkheid

Een opleverlijst is het gouden ei voor elke verbouwing. Hierin staat namelijk exact beschreven wat jij als aannemer op gaat leveren. Klinkt logisch, maar dat is het helaas nog lang niet altijd. Terwijl de voordelen van een opleverlijst overduidelijk zijn: inzicht, overzicht en duidelijkheid voor jou als aannemer, je werknemers én je klant.

__Werken met een opleverlijst is heel eenvoudig: __

  • Laat vooraf weten dat je werkt met een opleverlijst.

  • Op de opleverlijst zet je alle afgesproken klussen (muur slopen, vloer verwijderen, raam plaatsen, voegwerk, etc.) per ruimte (woonkamer, keuken, badkamer, etc.).

  • De opleverlijst maak je bij de start van de klus digitaal beschikbaar voor jou en je klant (bijvoorbeeld in de app Homerun).

  • In de Homerun app kun je je werkbonnen afvinken als je er klaar mee bent.

  • Na het opleveren van de klus neem je de lijst samen met je klant door.

  • Bij een groter project kun je tussentijdse oplevermomenten inplannen. Bijvoorbeeld na het afleveren van de badkamer of de keuken.

  • Zijn alle klussen gedaan? Dan tekenen jij en de opdrachtgever de lijst voor akkoord.

  • Zijn er nog punten die je moet afmaken, herstellen of nalopen? Dan maak je een notitie. Ook dit document deel je weer in de gezamenlijke app.

  • Over deze restpunten maak je nieuwe afspraken die je ook weer vastlegt.

Digitaal bewaren, dus nooit wat kwijtraken

De opleverlijst is niks meer en niks minder dan een overzicht van de gemaakte afspraken. Door de lijst op te slaan in een speciaal hiervoor bedoelde app (zoals Homigo) ligt alles vast én is het op elk moment inzichtelijk voor jou én je klant. Daarmee voorkom je tussentijdse vragen, mailtjes en telefoontjes en kun je altijd nalezen wat er nou precies afgesproken was. Uiteraard geldt hetzelfde voor je klant. Ook deze hoeft niet te gissen naar je planning en weet precies wat hij kan verwachten qua tijd, planning en kosten. Zo eenvoudig kan het zijn!